قانون مانع فرزین شد

با توجه به گزارش اکوایران، روز قبل محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به رییس جمهور، مصوبه هیئت وزیران را که در آن تصمیم بر تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تثبیت ارز جهت قیمت‌گذاری کالا توسط بانک مرکزی است، مغایر قانون دانست. بنابراین، سیستم ارزی کشور به‌صورت شناور مدیریت می‌شود و بانک مرکزی اختیار تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما را ندارد. این اقدام موجب شده است که نرخ تثبیت شده ارز ۲۸,۵۰۰ تومانی برای شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی غیرقانونی شده است.

انتشار این خبر اثراتی بر بازار ارز و سرمایه داشته و در واقع قالیباف با این نامه، قانون را در مقابل بانک مرکزی قرار داده و بهبودی در قوانین سیاست‌گذاری مالی محمدرضا فرزین، رییس بانک مرکزی، وعده تثبیت ارز را که به میرداماد آمده بود، سد کرده است.

 

 

با برداشتن نرخ تثبیتی ارز، تقاضا برای ارز کاهش می‌یابد زیرا رانت قیمتی موجود در ارز تثبیتی که ناشی از اختلاف آن با بازار آزاد است، از بین می‌رود. همچنین، این رویکرد می‌تواند انگیزه صادرکنندگان را برای عرضه ارز افزایش دهد و در نتیجه منابع ارزی کشور بهبود یابد.

اگرچه سیستم ارزی شناور نسبت به سیستم‌های ارزی تثبیت شده مزایای شناخته شده‌ای دارد، اما حذف نرخ تثبیتی ارز ممکن است تأثیری بر تورم دا

شته باشد. همانند حذف ارز ترجیحی ۴,۲۰۰ تومانی در ابتدای سال قبل که منجر به افزایش تورم شد، حذف نرخ تثبیت شده نیز می‌تواند تورم را افزایش دهد.

این خبر برای سهامداران دلاری موجب خوشحالی است. حذف نرخ تثبیت شده ارز، برای شرکت‌های صادرکننده نفت و پتروشیمی جذاب است و در صورت تأیید این خبر در بازار، سهامداران به این گروه‌ها استقبال خواهند کرد زیرا سودآوری آنها به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل، این خبر می‌تواند تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.

شاید به این محتوا هم نیاز داشته باشید:   ترید طلای ایران چگونه است؟

در نمودار، گروه شیمیایی در یک محدوده زون قرار گرفته است که نشان‌دهنده نوسانات این گروه در بازه کنونی است. البته، در نمودار، الگوی سر و گردن مشاهده می‌شود و در صورتی که این گروه اصلاحی داشته باشد، ممکن است شاخص گروه شیمیایی تا محدوده ۱۵۸,۰۰۰ واحدی کاهش یابد. اما اگر با افزایش تقاضا مواجه شود، می‌تواند به محدوده ۱۸۵,۲۰۰ واحدی رشد کند و پس از آن تا محدوده ۲۰۰,۰۰۰ واحدی ادامه یابد.

نمودار روند دلار نیز نشان می‌دهد که دلار آمریکا در خط روند صعودی قرار دارد و در روز قبل نه به بالاترین نقطه خود صعود کرد و نه توانست به سطوح پایین‌تری برسد، بلکه در حال حرکت موازی با خط روند صعودی است. در صورتی که دلار آمریکا افزایش یابد می‌تواند در گام اول تا محدوده ۵۲,۵۰۰ رشد کند و سپس به مقاومت ۵۳,۰۰۰ تومانی برسد.

در مورد طلا، نمودار نشان می‌دهد که پس از برخورد با سطح ۵۰ فیبوناچی در اسفندماه، قیمت طلا به بالا برگشته و در حال حاضر در محدوده ۲,۵۶۰,۰۰۰ تومانی و نزدیک سطح ۲۳٪ فیبوناچی قرار دارد. طلا از دهه آخر اسفند در محدوده ۲۳٪ فیبوناچی نوسان می‌کند و حمایتی در سطح ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان و مقاومت‌های ۲,۶۷۰,۰۰۰ و ۲,۷۸۰,۰۰۰ تومان را در پیش رو دارد.

اگر نیاز داری به مشاوره رایگان آموزش درآمد بالا

فرم مشاوره

09150925934
مدیر ارشد مشاوران آکادمی نصیری گلد (عاکف)
09939813972
معامله گر حرفه ای و مشاور بازار طلا (سلیمانی)
09217581454
پشتیبان معاملاتی آکادمی نصیری (هنرور)
0
    0
    سبد خرید
    سبد شما خالی است.برگشت به فروشگاه